Prima impresie în relații

27 martie 2016 • Vlad Mureșan

De multe ori auzim cât de importantă e prima impresie, atât în relații cât și în viața profesională. Se spune că „prima impresie contează”, că e important cum ne prezentăm la un interviu de angajare, sau la prima întalnire cu o persoană de care ne simțim atrași.

Deși această preocupare pentru cum suntem percepuți (mai ales la început) este banală și puțina lume o contestă, în spatele ei se află motivații de profit și competiție pentru putere.

De ce ne preocupăm să facem o impresie bună? Nu ar fi mai bine să facem o impresie REALĂ? Nu ar fi mai bine să dăm ocazia celeilalte persoane să ne cunoască, așa cum suntem ÎN REALITATE? De ce suntem atât de preocupați să fim percepuți ca fiind MAI BUNI (mai atrăgători, mai siguri pe sine, cu mai mult succes, cu mai multe opțiuni) decât suntem în realitate? De ce suntem atât de preocupați să ne vindem, în loc să fim preocupați să ne cunoaștem?

Această preocupare cu imaginea relevă intențiile noastre de profit: vrem să obținem cât mai mult de la situația respectivă, cu cât mai puțin efort. E mult mai ușor să facem o „impresie bună” decât să lucrăm la viața noastră și la ceea ce suntem încât acea impresie să fie adevarată. Pe scurt, e mult mai ușor să minți, decât să devii ceea ce spui că ești.

Astfel, emoțiile de la o prima întalnire, sau frica de respingere nu sunt altceva decât frica de a fi descoperiți, de a fi dezvaluiți ca ceea ce suntem în realitate, atunci când știm că imaginea pe care încercăm să o proiectam este cel putin „incompletă”, ca să folosesc un eufemism.

E foarte simplu să scapi de anxietatea socială, sau de emoțiile legate de contexte sociale: fii sincer cu ceea ce ești, de la început, cu tot cu defecte și greseli din trecut. Deși cu toții apreciem sinceritatea ca fiind o valoare pe care o cautăm în partenerii de viață și de afaceri, rareori suntem noi înșine dispuși să ne asumăm costurile unei sincerități complete.

Adevărul e că sinceritatea nu este cea mai eficientă strategie, atunci când urmarești un câștig. O strategie mai eficientă este una în care ne preocupăm cu PR-ul – adică cu promovarea unei imagini dezirabile, pentru a declanșa emoții de încredere, admirație și apreciere în ceilalti. În organizații acest lucru se face prin investiția în “capitalul de imagine”. Există discipline și profesii întregi dedicate identificării acelor variabile care creaza o imagine pozitivă în mintea consumatorului (vezi programe “corporate social responsibility”) care încearcă să distragă atenția de la motivația reală: profitul.

Stresul și anxietatea în contextele sociale sunt date de conflictul dintre interesele noastre reale și aparențele pe care dorim să le păstrăm. Suntem astfel obligați să justificăm, scuzăm și explicăm orice abatere de la imaginea pozitivă pe care dorim să o proiectăm. Cu cât diferența dintre intențiile reale și aparențe este mai mare, cu atât vom avea nevoie de mai multe resurse cognitive pentru a păstra o imagine coerentă, și ne vom simți mai stresați. Astfel, vor apărea diferențe între ceea ce spunem, tonul vocii și limbajul nonverbal (datorită efortului cognitiv crescut de a ne ascunde adevăratele intenții).

Dacă dorim o viață liniștită, în care relațiile să fie bazate pe compatibilități reale și pe momente plăcute petrecute împreună, va trebui să renunțăm la motivațiile de profit, la tentativele de a-i “păcăli” pe ceilalți, și să ne prezentam onest ca ceea ce suntem: ființe imperfecte, cu greșeli si defecte – exact la fel ca toți ceilalți oameni. Astfel, în loc să încercăm să ascundem dorința de a profita de celalalt, motivația noastră devine descoperirea preocupărilor și a scopurilor pe care le avem în comun.

Iată cum putem face diferența: O persoană care vrea să coopereze ne va asculta cu atenție, va pune întrebări (pentru a gasi acele compatibilități) și se va dezvălui simplu și complet, în timp ce o persoană care vrea să profite de noi își va astepta doar rândul să vorbească, iar când o va face, va fi doar pentru a se promova, și pentru a-și etala superioritatea morală sau profesională. Desigur că nu puteam fi atenți la astfel de detalii dacă noi înșine încercăm să păcălim, manipulăm și profităm la rândul nostru.

Înapoi

Adaugă comentariul tău

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *