Psihoterapie

Ce este psihoterapia?

Cred că toată lumea a auzit la un moment dat despre psihoterapie, însă mulţi oameni nu au o idee clară despre ce se întâmplă atunci cand cineva merge la psiholog. Un stereotip este ideea că mergi la psihoterapeut ca să stai pe o canapea şi să te plângi, iar psihologul doar ascultă. Alţii cred ca psihologul îţi dă pastile. Altă imagine dată de mass-media e că psihologul interpretează vise sau pete de cerneală. Insă psihoterapia este mult mai personală şi mai concretă decât atât.

Cum funcţionează psihoterapia

Psihoterapia are câteva asumpţii de bază care ghidează înţelegerea problemelor cu care vin oamenii la psiholog:

  • Majoritatea deciziilor pe care le luăm sunt influenţate de procese inconştiente/automate
  • Dacă nu cunoaştem aceste procese, atunci nu putem să exercităm control asupra reacţiilor noastre
  • Scopul terapiei este să ne ajute să conştientizăm şi să influenţăm aceste procese automate, pentru a obţine mai mult control asupra propriei vieţi, şi a propriei fericiri

Am nevoie de psihoterapie?

E greu de dat un raspuns simplu, însă psihoterapia e ceva ce poate ajuta pe oricine să trăiască o viaţă mai mulţumitoare. Ea este utilă mai ales dacă nu vă puteţi rezolva problemele emoţionale (sau practice) cu care vă confruntaţi, sau dacă aţi încercat de multă vreme să le rezolvaţi singur, însă aţi eşuat.

Iată câteva semne că psihoterapia v-ar putea fi de folos:

  • Aveţi reacţii emoţionale sau comportamente care vă ies de sub control: furie incontrolabilă, stări de deprimare, anxietate sau frică faţă de lucruri care nu prezintă un pericol real.
  • Proveniţi dintr-o familie dezorganizată sau aţi avut o relaţie dificilă cu parinţii, iar acest lucru are consecinţe negative asupra relaţiilor din prezent.
  • Aţi suferit traume majore în viaţă (pierderea celor dragi, abuz, probleme majore de sănătate) şi vă este greu să vă adaptaţi la viaţa de zi cu zi.
  • Majoritatea relaţiilor din viaţa dvs. sunt disfuncţionale sau nesănătoase (certuri frecvente, invinovăţiri, agresivitate). Relaţiile la care mă refer sunt cele cu familia, prieteni apropiaţi, sau cu partenerul/partenera.
  • Sunteţi extrem de preocupat(ă) cu un aspect din viaţa dvs. De ex. obsesia de a fi “cool” sau popular printre ceilalţi, obsesia de a-i impresiona pe ceilalţi, de a fi plăcut, obsesie ce duce la sentimente de inferioritate (ex. “nu sunt niciodată suficient de bun”).
  • Dacă vă confruntaţi cu probleme de cuplu, însă nu doriţi/nu puteţi să implicaţi şi partenerul/partenera. Dacă celălalt este dispus să colaboreze, consilierea de cuplu poate fi de asemenea utilă.

Ce se întâmplă când merg la psiholog?

Depinde de psihoterapeutul pe care vi l-aţi ales, însă o serie de paşi sunt necesari, indiferent de specializarea sau experienţa psihologului:

  • Stabilirea unei liste de probleme. In această etapă, psihologul vă va ajuta să vă stabiliţi scopurile terapiei, adică ce anume doriţi să îmbunătăţiţi în viaţa dvs, cu ajutorul psihoterapiei. De ex: îmbunătăţirea relaţiei cu părinţii, renunţarea la fumat, reducerea stărilor de anxietate/deprimare, creşterea productivităţii la servici, îmbunătăţirea vieţii de cuplu sau vieţii sexuale etc.
    Aici se discută de asemenea şi detaliile legate de confidenţialitate, programarea şedinţelor, costuri şi alte detalii organizatorice.
  • Inţelegerea cauzelor problemei. Inainte de a încerca să rezolvăm problemele cu care ne confruntăm, e important să înţelegem cum au apărut. Aici împreună cu psihologul veţi analiza cauzele situaţiei actuale, obstacolele din trecut, mecanismele inconștiente implicate în generarea problemei. Doar după ce avem o înţelegere clară a problemei putem trece la pasul următor.
  • Intervenţia propriu-zisă asupra problemelor. După analiza situaţiei actuale, vor fi abordate pe rând toate problemele de pe lista de probleme, acţionând asupra cauzelor lor, într-o atmosferă de acceptare, înţelegere şi colaborare.

Cum îmi aleg un psihoterapeut?

Atunci când căutaţi un psihoterapeut v-aş recomanda să urmăriţi câteva aspecte:

  • Pregătirea şi experienţa psihoterapeutului. Ce pregătire profesională are terapeutul? Ce formă de terapie profesează? Câtă experienţă are în rezolvarea problemelor de genul cărora cu care vă confruntaţi?
  • Impresia subiectivă pe care v-o face. E important să fiţi selectivi si atenți la reacția dvs. subiectivă atunci când alegeţi un psiholog. Alegeţi doar pe cineva în care puteţi avea încredere şi cu care vă simţiţi confortabil să discutaţi orice problemă (să vă simţiţi acceptat(ă) indiferent de problema dvs.). Dacă după prima şedinţă nu vă simţiţi confortabil sau aveţi reţineri legate de abordarea psihoterapeutului, e mai bine să alegeţi pe altcineva. Orice obiecţii sau întrebări aveţi, psihologul ar trebui să le poată discuta într-un mod deschis şi non-defensiv.
Programează o ședintă